*

Kimmo Kiljunen

Laillinen ryöstö Helsingin satamassa

Minua onnisti. Yangonin torilta löysin käsintehdyn buddhalaisen alttarikaapin. Se ei ollut aivan uusi, mutta ajan patina korosti kaapin arvoa. Hinta ei ollut kaksinen: hieman toistasataa euroa. 

Hankaluutena oli kaapin kuljetus Suomeen. Lentokoneeseen se oli liian kookas, joten oli turvauduttava merirahtiin. Ei ongelmia, ja vajaalla kolmella sadalla eurolla ostin sekä kaapin että rahdin Helsinkiin.

Kaksi kuukautta kului ja vihdoin saapui Waco Logistics Finlandin viesti: rahtinne on noudettavissa yhtiön Keski-Vantaan terminaalista. Kiirehdin viivana paikalle.

Wacon toimistossa kerrottiin, että ennen tavaran luovutusta on hoidettava tullaus ja maksettava rahdin käsittelykulut Helsingin satamassa. Mikäs siinä.

Hymy hyytyi, kun minulle lyötiin lasku kouraan: 322,75 euroa. Mistä tällaiset kulut siunautuvat? Olinhan maksanut rahdin perille asti.

Avulias virkailija eritteli laskun sisällön.

Ensinnäkin on maksettava ISPS meriturvallisuusmaksu, 10 euroa. Toiseksi on ISF tuontipalvelumaksu, 18,98 euroa. Kolmanneksi ENS maksu tullille toimitettavista turvatiedoista, 10 euroa. LCL agenttilisä on 22,77 euroa. Terminaalimaksu Wacolle kontin purusta on 85 euroa.

Aloin hermostua listaan, jonka edessä olin toivottoman avuton. Minulla ei ollut pienintäkään edellytystä arvioida sen perusteita, puhumattakaan hintojen tasosta. Olin kädet pystyssä. Firma laskutti mitä halusi ja hinnat otettiin hatusta.  

Virkailija jatkoi.

Kuudentena on toimenpidemaksu Wacolle rahdin papereiden käsittelystä, 60 euroa. Seitsemäntenä on huolintavastuuvakuutus, 6 euroa. Kahdeksantena varustamon ottama luovutusmaksu, 50 euroa. Yhdeksäntenä on LCL palvelumaksu, 35 euroa, ja kymmenentenä satamamaksu, 25 euroa.

Yhteensä siis 322, 75 euroa, hymyili virkailija vastaansanomattomasti. Oma hymyni oli aavistuksen kireä.

Olin kuitenkin tyytyväinen. En sentään joutunut pulittamaan Wacolle rahdin säilytysmaksua, ovenavausmaksua enkä ilman raikastusmaksua. Miestenhuoneeseenkin pääsin ilmaiseksi.

Tullissa vielä kuulin lohdutuksesi, ettei alttarikaapista tarvitse maksaa tuontitullia. Sen sijaan Wacolle suorittamani maksut olivat ilman ALV:a. Se vielä puuttui!

ALV:t lisättiin ja tunsin joutuneeni laillisesti ryöstetyksi. Helsingin päässä rahdin käsittelykulut, joihin minulla ei ollut sanavaltaa tai vaihtoehtoa, olivat kaksi kertaa suuremmat kuin mitä Burmassa olin maksanut kaapista, sen pakkauksesta ja merikuljetuksesta.      

Yhden asian opin. Jos vain on muita mahdollisuuksia, en koskaan enää turvaudu merikuljetukseen. Näin vältän Helsingin sataman huolintaliikkeen mielivallan.  

c8

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (86 kommenttia)

Käyttäjän bisi59 kuva
Dennis Holm

Terve,

Jonkun kuriirifirman lentorahti olisi maksanut, ehkä 50-100€, ja tavara olisi tuotu kotiovelle saakka parissa päivässä.

Että sillai,

-Peace

Antti Jokinen

No voi, voi. Ymmärrän, jos näiden asioiden kanssa ei ole tekemisissä ollut niin yllätyksiä saattaa tulla. Olisi kannattanut varmaan käyttää kuriiripalvelua, en tiedä.

Toisaalta kuvaa hyvin nykyajan poliitikoita. Tehdään päätöksiä, miettimättä loppulaskua.

Mutta toivottovasti kaappi sopii kotiin. Ja eihän laskukaan nyt kovin suuri ollut.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

''ALV:t lisättiin ja tunsin joutuneeni laillisesti ryöstetyksi.''

Minäkin olen krisoinut tätä SDP:n Suomea, mutta en sentään ole näitä älyttömyyksiä ollut päättämässä.

Olisiko homman voinut hoitaa IK? (IK = ilman kuittia)

Antti Jokinen

juu, selvää ryöstötouhua. Ainakin kansanedustajat pitäisi vapauttaa ALV maksuista.

Arre Kougappi

SDP:n johdolla, tätä kaikkea kivaa on väkivaltaisesti revitty suomalaisilta yrittäjiltä ja tavallisten kansalaisten selkänahasta, vaikka kuinka pitkään.

Kuvastaa tämäkin, miten joku poliitikko voi olla näin turtunut, kun saa vahvan inspiraation kirjoittaa blogin pikkujutusta joka on täyttä arkipäivää.

Jotu Karjalainen

Sua kusetettiin ei niitä kuluja tuolleen ole ellet varsinaisesti itse niitä ole tilannut.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Jälleen esimerkki sääntelyn ongelmista ja sen seurauksena tavallisen kuluttajan maksettavaksi lankeavasta laskusta. Verojen osuus tuossa "laillisessa ryöstössä" on ihan suoraan valtion aikaansaamaa, ja myös turvallisuusmaksut, vakuutukset sun muut lienevät lailla säädettyjä pakkoja. Satamissa toimivat yrityksetkin ovat ymmärtääkseni melko pitkälle valtion säänteleminä, eli vaikka niiden laskutus yksityiseen taskuun meneekin, niin valtio mahdollistaa laskujen suuruuden.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

paikalliset vastustivat aikanaan Vuosaaren sataman rakentamista sillä perusteella, että satamassa on usein rikollista aineista. Onkohan tämä ennakkoluulo satamaan väestä, vai totta sittenkin? Nykyisin on niin kaikenlaisia puheita. Suomessakin pitäisi olla kuulemma 600 orjaa .

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Näitä laillisia ryöstöjä löytyy Suomestakin, esimerkkinä vaikkapa perintä, koska siinä kilpailutuksen tekee perijä, ei se johon laskutus kohdistuu. Itse joskus opiskelijana jouduin maksamaan 2400 markkaa viivästyneiden vuokrarästien päälle, kun ylioppilaskyläsäätiön "kilpailuttama" perintätoimisto laskutti perintäkirjeestä 600 mk/tunti neljästä tunnista. Ilmeisesti vakiomuotoisen perintäkirjeen tekemiseen saattoi toimistolla mennä siis neljä tuntia. Kait siihen sisältyivät sikaritauot. Mikäpä minä sitä kiistämään. Sittemmin noihin perintäkuluihin onkin tullut jotain rajoituksia.

Parkkifirmojen hihasta vedetyt sakot ovat tietenkin vastaava juttu.

Jarkko Hietala

"Näitä laillisia ryöstöjä löytyy Suomestakin, esimerkkinä vaikkapa perintä, koska siinä kilpailutuksen tekee perijä, ei se johon laskutus kohdistuu."

Lähes poikkeuksetta kaikilla aloilla missä kilpailutuksen tekee eri taho kuin kuka laskun maksaa laskutus on vedetty eri verukkeilla tappiin.

Satamat ovat paikallisia monopoleja tavaraliikenteessä, joten ne ovat lypsylehmiä monopolia hallinoiville tahoille, koska he tietävät, että kilpailuttaminen tai sataman siirtäminen ei onnistu. Suurin osa tavaraliikenteestä on pakotettu kulkemaan monopolin läpi.

Ehkä valtion pitäisi perustaa valtion yhtiö ja valtion satama takaamaan enemmän kilpailua alelle jos kilpailu monopoli / oligopoli alalla ei muuten toteudu.

Martti Laines

Sosiaalidemokraattinen poliitikko arvostelee kohtaamiansa maksuja, veroja ja byrokratiaa!

=)

Käyttäjän tuomasaarni kuva
Tuomas Aarni

Toivottavasti oli silmiä avaava kokemus "oikeudenmukaiseen" sääntely-Suomeen! :)

Jussi Tuppurainen

Sitä korjaa, mitä säätää; turha kitistä

Käyttäjän SamiEtellahti kuva
Sami Etelälahti

Demarin suusta on nautinnollista kuulla, että kun ALV lisätään, se on laillinen ryöstö. Arkimaailma iskee joskus jopa demarin silmille. Muille se on jokapäiväistä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Niin, jotkut todellakin pitävät ALV:a ryöstönä. Jotkut arvostelevat vähemmilläkin todisteilla kaksinkertaista verotusta. Mutta saamme kiittää ALV:sta hinkuamme EU:iin. Siitä päätettiin 1993 ja se otettiin käyttöön 1994 ennakointina EU-jäsenyydelle. Sitä ennen meillä oli käytössä liikevaihtoon perustuva vero (LVV) jota ei m.m. peritty palveluista.

Huippudemarit ovat kai olleet aina vähintäänkin kallellaan EU:in päin kuin myös jotkut suorastaan kiihkolla ajaneet siihen liittymistä ja tiukkaa sitoutumista siihen. Siinä suhteessa he ovat olleet ihan tiukassa yhteisrintamassa kovimpien porvareiden kanssa. ALV-laki kuitenkin säädettiin Esko Ahon ollessa pääministerinä ja Iiro Viinasen valtiovarainministerinä. Demarit olivat tuolloin oppositiossa ja Kiljunen eduskunnan ulkopuolella.

Kiljusen kannoista en ole ihan varma mutta olen ollut havaitsevinani, että häntä kiinnostaa EU:a laajemmat kansainväliset kysymykset, esim. ETYJ:ssä ja vieläkin laajemmin.

Riku Turkia

Jo on jätkällä otsaa ruikuttaa! Etkö edes ymmärrä hävetä mokoma demariketku.

Olen kaksi kertaa ostanut omistusasunnon ja molemmilla kerroilla minut on samalla tavalla laillisesti ryöstetty varainsiirtoverolla. Kuka imbesilli idiootti sellaisen on keksinyt? Eikä siinä puhuta mistään muutamista satasista, ei sinne päinkään.

Jarkko Hietala

"Olen kaksi kertaa ostanut omistusasunnon ja molemmilla kerroilla minut on samalla tavalla laillisesti ryöstetty varainsiirtoverolla. Kuka imbesilli idiootti sellaisen on keksinyt?"

Jos varallisuus veroa ei olisi ollenkaan keinottelijat ja olgarkit voisivat manipuloida asuntojen hinnat vielä nykyistäkin tilannetta tähtitieteellisiksi myymällä ja ostamalla asuntoja omien firmojensa välillä.

Ensin firma A ostaa asunnon 100 000€ ja sitten saman omistajan firma B ostaa saman asunnon 500 000€ ja tämän jälkeen saman omistajan firma C ostaa saman asunnon 1 000 000€.

Tämän jälkeen kansalaisille esitetään tilastot mummon mökkienne arvot nousivat kahdessa vuodessa 1 000 000€, joten emme myy teille mitään asuntoa enään alle 1 000 000€ vaikka todellisuudessa oligarkki ei menettänyt senttiäkään rahaa myydessään ja ostaessaan asuntoja omien firmojensa välillä. Poislukien alkuperäinen 100 000€.

Kun suurin osa asuntokaupoista on tekaistuja asuntokauppoja voi oligarkki pitää hintojen keskiarvon miljoonassa ja samaan aikaan ostaa halpoja asuntoja pois markkinoilta, mutta pitää hintojen keskiarvon siellä miljoonassa.

Valitettavasti ihmiset ovat niin itsekkäitä, että varainsiirto vero on tavallisen köyhän etu vaikka se rankaiseekin köyhää, mutta täysin sääntelemätön keinottelu oligarkkien voimin rankaisee köyhää vieläkin enemmän.

Marko Haatainen

Eipä taide-esineistä tartte maksaa 24% alvia tullia. 10%, kävin tarkistamassa. Maksoit siis liikaa tuontitullia ja nyt sitte kiljut muita apuun, kun Suomi on osoittanut olevansa niin kilpailukykyinen maa kuin vaan barometreillä voi mitata. Valita hei Urpilaiselle, tunnet sen eukon paremmin kuin meistä kukaan.

Jaa/Ei vai Poissa kun arvonlisäverosta päätettiin viimeksi?

Jarkko Hietala

"Eipä taide-esineistä tartte maksaa 24% alvia tullia. "

Jos vaikka lukisit selostuksen tapahtuneesta vielä pari kertaa, että ymmärrät sen.

Se 24% alv maksettiin pelkästään suomessa sijaitsevan sataman palvelumaksuista + muiden yksityisten agettien palvelumaksuista. Suomessa olevan sataman yksityistentoimijoiden palvelumaksut olivat tässä tapauksessa suuremmat kuin kaapin hinta ja kaapin kuljettaminen suomeen yhteensä.

Käyttäjän AkiK kuva
Aki Kivirinta

Varmaan voisit säätää pari uutta säännöstä joilla maksuille asetetaan maksimiraja! Mukavasti noista saadaan sitten minimihinnoittelukin, helppo taulukosta katsoa hinta niinkuin taksissa.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Eipä tuollaista "laillista ryöstöä" varten tarvitse merta edemmäksi kalaan mennä, eikä edes merelle. Jos yrityksille annetaan laillinen oikeus tai jopa monopoliasema suojelurahojen keräämiseen siitä luonnollisesti seuraa riski, että niitä voi joutua itsekin maksamaan. Yleensä tämä epäterve asetelma muodostetaan määräämällä joku tuote tai palvelu joko suoraan lakisääteiseksi tai asettamalla sille sellaisia vaatimuksia, että ainoastaan joku yksittäinen toimija voi sen tuottaa. Pelkkä lakisääteisyyskin yleensä riittää markkinoiden riittävään vääristämiseen, koska tuotteen kysyntä lisääntyy epänormaalisti.

Vaihtoehtona olisi antaa lainlaatijan tai rahoja keräävän yrityksen sijasta ostajan itsensä päättää, minkälaisia tuotteita tai palveluita hän haluaa tai tarvitsee, ja antaa yritysten kilpailla siitä, kuka heistä tuon halutun tuotteen tai palvelun saa myytyä. Ymmärrän, että ajatus on vieras demareille, mutta se tuntuu olevan vieras jopa entiselle yrittäjäpuolue Kokoomukselle.

Jarkko Hietala

"Eipä tuollaista "laillista ryöstöä" varten tarvitse merta edemmäksi kalaan mennä, eikä edes merelle. Jos yrityksille annetaan laillinen oikeus tai jopa monopoliasema suojelurahojen keräämiseen siitä luonnollisesti seuraa riski, että niitä voi joutua itsekin maksamaan. "

Tästähän tässä aika pitkälle on kyse. Satama kun on aika usein vähintään alueellinen monopoli. Kun hallitsee monopolia jotain reittiä pitkin on helppo laskuttaa sataman toimijoiden palvelumaksuina enemmän kuin mitä kaappi ja sen rahtaaminen suomeen maksoi yhteensä.

Laivoja ja rahtiliikkeitä, jotka hoitavat itse kuljetuksen on helpompi kilpailuttaa kuin satamia siitä syystä kaapin kuljetus aasiasta suomeen maksoi vain sen satasen.

Satama on monopoli siitä syystä kaapin ja sen papereiden käsittely satamassa Suomessa maksoi sen 360€ palvelumaksuineen.

Pentti Järvi

Ehkäpä blogisti ei seuraavan kerran äänestä demareita.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Eihän tuossa mitään uutta tai outoa ole. Pieni kappaletavara tulee aivan yhtä kalliiksi kuin kokonainen kontillinen käsittelymaksuineen ym. kuluineen. Yhtä paljon paperitöitä molemmissa.

Kyllä ihmisten täytyy palkkansa tienata. Alunperin sovittu rahti kattaa vain laivakuljetuksen ja päälle tulee aina erilaisia kuluja vastaanottomaassa, riippumatta missä maassa ollaan tavaraa vastaanottamassa.

Kuriirikujetukset täytyy myös tullata ja, vaikka rahti olisi halvempi, niin samat tullaukseen ja maahantuontiin liittyvät käsittelykulut lankeavat vastaanottajan maksettaviksi.

Olen USA:sta tilannut netin kautta erilaisia varaosia esimerkiksi mönkijään ja jenkkiautoon ja noin se menee.

Ja ALV on lakisääteinen, jota kansanedustajat ovat olleet itse päättämässä.

Pekka Heliste

Enpä tiedä, tilasin netistä varaosia yli saddalla eurolla ja ne tulivat näköjään Kiinasta DHL:llä. Toimitus oli rahtivapaa

DHL hoiti tullauksen ja maahantuonnin ja toi vielä kotiin

Maksoin alv:ia 27,3 euroa

Siinä kaikki, dokut löytyvät vielä sähköpostista

Pasi Ensio

Tilasit varaosasi joltain suurelta toimittajalta, joka on tehnyt diilin kuljetuksesta DHL:n kanssa ja DHL on tai on ainakin ollut, kimpassa Itellan kanssa, joka hoitaa jakelun.
Jos tilaat yksityishenkilönä kuljetuksen DHL:lltä, UPS:ilta, Schenkeriltä, tmv., Suomesta Kiinaan, se tulee maksamaan vähintään tuon, mitä Kiljunen joutui maksamaan.
Aivan sama juttu, kun tilaat kotimaankuljetuksen Helsinki-Rovaniemi. Tuollainen kenkälaatikon kokoisen paketin rahti Kiitolinjalla, Kaukokiidolla, Transpointilla, tmv., maksaa useita kymppejä. Päivittäin lähettävävällä sopimusasiakkaalla rahti on pakettia kohti murto-osa tuosta.

Käyttäjän MattiKarvonen kuva
Matti Karvonen

Hei mutta ratkaisu kaikkeen on yksinkertainen! Maksetut alvit pitäisi voida vähentää tuloverosta! Miksei??? Eli jos on tuloja niin on jo maksanut jo verot ja kaikki on kunnossa. Jos taas on pappabetalar tai lottovoittaja niin sitten joutuis maksamaan alvit! Näin myös edustajat pääsisivät alvista eroon.

Vasili Kirillov

Olisitte liimannut kaappiinne siivet. Lentäväthän linnutkin rajoista välittämättä, muistelen teidän joskus sanoneen

Varsinainen kaksinaismoralisti

Käyttäjän JaakkoNurmi kuva
Jaakko Nurmi

Olet saanut melkoisen ryöpyn. Pahoittelen. Oliko tämä mittaus kansan tyytyväisyydestä demarihallinnon toimiin, vai oliko kysymys aidosta purkauksesta tyhmyyden temmellyksestä?

Muuten: olen suu auki katsellut ja kuunnellut nykyhallituksen meininkiä. Ymmärrän että joskus tuntuu tiukalta, mutta kun Suomessa menee nyt paremmin kuin koskaan. Silti ajamme itse itsemme melkoiseen liemeen, viemällä kansamme ansaitsemat rahat vieraiden käytettäväksi, ja jätämme esimerkiksi eläkeläisemme maksamaan näistä talkoista suuremman osan. Eläkkeiden leikkaus jatkuu, vaikka sen piti olla tilapäistä. Nyt kysymys: mikä mielestäsi on tilapäistä, viisi- vai kymmenen vuotta, vai ehkä enemmän?
Kerrot olevasi 59-vuotias isä. Luulisi tuohon ikään jo jotain elämästä jäävän mieleen, ja vielä kansanedustaja. Voi hyvät hyssykät!

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Kaappi ja paperityöt maksoivat siis yhteensä noin 620 euroa. Toisaalta huonompiosaisen myanmarilaisen työläisen palkka on noin 2000 kyat eli 1.50 euroa päivässä. Teoriassa olisit siis voinut pyytää häntä ottamaan taltan ja eväät mukaan, ajamaan polkupyörällä Helsinkiin (11293 km), veistämään kaapin ja ajamaan takaisin kotiin. Edestakaiseen pyörämatkaan olisi mennyt noin 200 päivää ja veistotyöhön ehkä 100, jolloin palkka olisi ollut 450 euroa. Lopuilla 170 eurolla hän olisi voinut pitää 100 päivää lomaa ja ostaa lisää puuta verstaaseensa.
Ei tietenkään ideana kovin hyvä eikä reilu, mutta reilua ei ole sekään, että jos hipaiset tuon kaapin papereita Suomessa, saat siitä rahaa huomattavasti enemmän, kuin mitä tuotteen tehnyt ihminen saa.

Käyttäjän JaakkoNurmi kuva
Jaakko Nurmi

Miksi aina pitää lähteä mukaan sivuseikkoihin ja unohtaa idean juoni? Heitto oli puhdas testi ja sekin floppi.

Jussi Rajaniemi

Ja huvittavinta on että Kimmo Kiljunen on ihan itse ollut päättämässä näistä maksuista ja nyt se on muka laillista työstöä.

Juhani Vallikari

Joku toinen olisi saattanut tietenkin tiedustella rahtihinnan sijaan lopullista hintaa, mut ymmärrän hyvin jos et oo Kimmo tottunut selvittämään sitä että mitä jokin asia kaikkinensa maksaa.

Onneksi nyt kuitenkin varmaan pulitit sen matkan omasta pussistasi?

Muista sitten Kimmo seuraavissa vaaleissa äänestää jotain sellaista puoluetta joka haluaa eroon noista kansalaisia ja pienyrittäjiä kiusaavista liiallisen byrokratian helmistä.

Tiäkkö muuten kauanko niiltä burmalaisilta käsityöläisiltä menee sen arvoa nostavan "aidon" patinan tekemiseen? Ja tiedätkö miksi "iästä kertovien" madonkolojen pohjalla on niin usein pieni lyijyhauli?

Mut pakko sanoo et on silleen virkistävä lukea että miltä Kijusesta tuntuu olla ns. "väärällä puolella byrokratiaa".

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Harrastuksensa kullakin! "Käsintehty buddhalainen alttarikaappi"... voiko sellaista edes käyttää mihinkään järkevään?

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Vain demari voi kirjoittaa tällaista.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Kyllä tuollaista voisi kirjoittaa kuka vaan, mutta demarin kirjoittamana se on valtavan ironista ja tekopyhää.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Voit tietenkin miettiä, miten paljon neljäkymmentäjalkaiseen konttiin mahtuu pientavaroita, ja mitkä ovat niistä kerätyt maksut. Jos olet tuomassa Suomeen panssarivaunua, niin suosittelen laivarahtia. Mitä kalliimpi tuote, niin sitä pienemmät kuljetuskustannukset hankintahintaan nähden. Ja suomeksi ilmaistuna: sekä laivayhtiöt että agentit perivät maksimaalisen voiton. Tyhmä on kai se joka maksaa, mutta asiat on selvitettävä ennakolta.

Jarkko Hietala

"Voit tietenkin miettiä, miten paljon neljäkymmentäjalkaiseen konttiin mahtuu pientavaroita, ja mitkä ovat niistä kerätyt maksut."

Sitä ihmettelen miksi kaappia ei voinut kuljettaa ilmarahtina (sen ymmärrän, että se ei mahdu matkustajakoneeseen), mutta suurimmat rahtikoneet pystyvät kuljettamaan jopa panssarivaunuja.

Esim. Formula 1 tiimit kuljettavat formulasirkustaan ympäri maailmaa pelkästään lentorahtina, koska muuten satojen konttien tavaramäärä autot ja niiden osat eivät ehtisi perille seuraavaksi kisaviikonlopuksi.

Käsitykseni mukaan lentokenttien palvelumaksut eivät ole vielä lähellekään yhtä isot kuin satamien.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#33
''Ja käsintehty buddhalainen alttarikaappi ...palvontamenohin. Tsiisus!''

Minä en silti pilkkaa sinua Anne! Hieman itsekritiikkiä ei ole kenellekään pahasta.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Kimmo, miten oikein hankit tuon kuljetuksen, ja millaisella sopimuksella? Taisit tulla ryöstetyksi jo siellä Kiinan päässä.

Tapio Laurinen

Ilmeisesti aiempi kommenttini ei tallentunut tänne. Eli totesin tähän että olen alalla töissä, en tosin tuossa kyseisessä yrityksessä. Merirahtia tilattaessa Kauko-Idästä kannattaa ehdottomasti kääntyä jonkin suomalaisen huolintaliikkeen puoleen ja pyytää rahtitarjous siten että kaikki kulut maksetaan Suomen päässä, myös merirahti. Kauko-Idässä tarjotaan rahtia hyvin edullisesti joka sitten kompensoidaan tässä päässä eli täkäläinen huolintaliike joutuu itse asiassa maksamaan lähtöpäähän osan keräämistään kuluista.Kyseessä on ilmeisesti alunperin kiinalaisten keksimä konsti joka sotii hyviä kauppamiestapoja vastaan mutta nykyaikana bisnestä leimaa ahneus ja kierous. Rehellisyys on täysin tuntematon sana.

Silloin kun rahti maksetaan tässä päässä, niin lasku on sovitun mukainen ja usein tulee kokonaiskustannuksiltaan halvemmaksi kuin rahti josta maksetaan kulut lähtöpäässä. Sinällään ihmettelen tätä hälyä liittyen tähän ALV-pointtiin. Kirjoituksessa ei ymmärtääkseni ollut kyse siitä. Ainahan palveluista joutuu maksamaan veroa. Tullivapaus johtui siitä että tulli katsoi lähetyksen olevan henkilökohtaista omaisuutta.

Huolintaliike voi tässä tapauksessa vedota ostajan selonottovelvollisuuteen. Eli herää kysymys, onko tätä lähetystä lähetettäessä tarkastettu mitä kaikkia kuluja mukaan kuuluu. Tosin en olisi yllättynyt vaikka lähtöpäästä olisi ilmoitettu ettei muita kuluja tule tuohon ahneuteen ja kieroiluun viitaten.

Ja vielä todettakoot että rahtikustannukset jaetaan lento- ja merirahdissa periaatteessa kolmeen osaan. On lähtöpään käsittelykulut, sitten on itse rahti ja kolmantena vielä vastaanottopään käsittelykulut. Tahoja on välissä useita tahoja jotka ottavat omansa välistä.

Käyttäjän AkiTernt kuva
Aki Terentjeff

Olen jo monta vuotta siirtänyt kaikki tarkeimmät hankintani rajojen ulkopuolelle, näin välttänyt mielivallan.
Alkoholi, olut, autot, renkaat, tietokoneet, yleensä kaikki mitä tarvitsen tulee Saksasta Ebay.de sivuilta kotiovelle AINA halvemmalla kuin Suomesta ostettuna.
Kuinka paljon Suomi menettää verotuloja kauppaa rajojemme ulkopuolelle, typerien poliittisten päätösten takia, summa on niin suuri että mikään ei riitä kuvaamaan sitä menetystä maallemme.
Sitä saa mitä tilaa, kun verot ja maksut tapissa veromaksumoraali rapistuu.

Pentti Järvi

Blogistille avainsanavihje: C.I.F. by airfreight

Käyttäjän TimoMkel kuva
Timo Mäkelä

Sitä saa mitä tilaa! Jos on kallista, täytyyhän sen olla hyvääkin ja millä ne kansanedustajien ja ulkoasiainvaliokunnan business-luokan lennot ja viiden tähden hotellit muuten maksetaan, kuin näillä taksoilla ja veroilla, joita kansanedustajat ovat olleet laatimassa!

Kimmolle vaan sellaisia terveisiä, että tervetuloa tavallisten kuolevaisten arkeen, jossa verotkin pitää itse maksaa! Kimmo ulkoasianvaliokunnan jäsenenä ja diplomaatin aveccina on tottunut siihen, että yhteiskunta hoitaa viulut.

Käyttäjän PetriMkel kuva
Petri Mäkelä

Toivottavasti ostosmatkailit edes omilla, etkä meidä muiden rahoilla...

Joonas Vilenius

Tervetuloa todellisuuteen, herra Kiljunen! Me tavan tallaajat ei lähetellä mitään alttarikaappeja ympäri maailmaa sillä meillä on pari muutakin maksua ensin:

Ensin ansiotuloista menee kunnallisvero, ansiovero, työeläkemaksu, työttömyysvakuutusmaksu ja sairausvakuutusmaksu, mahdollisesti myös kirkollisvero. Ja jos on pääomatuloja, niin niistä maksetaan pääomatulovero ja lähdevero. Yrittäjä saa maksettavakseen vielä yhteisöveron. Sitten hommataan talo, josta maksetaan kiinteistöveroa ja varainsiirtovero. Tämän jos saa perintönä niin sitten tulee perintöveroa niin että tuntuu. Sähköhän kuuluu nykyaikaiseen asumiseen, joten ei muuta kuin yhteyttä paikalliseen sähköyhtiöön. Sähköstä maksetaan sitten arvonlisävero sekä siirtomaksu johon lisätään sähkövero ja huoltovarmuusmaksu. Toivottavasti talon tontti ei ole niin iso että olisi metsääkin, siitä menisi vielä metsänhoitomaksu.

Jos vielä jää rahaa yli, niin ostetaan auto. Siitä maksetaan ajoneuvovero sekä arvonlisävero. Lisäksi tulee vuosittainen käyttömaksu, ja jos polttoaineena on jokin muu kuin bensiini niin maksettavaksi tulee myös käyttövoimavero. Tällä autolla mennään tankkamaan jotta pääsisi töihin tienaamaan rahaa veroihin. Tankataan nyt tällä kertaa sitten vaikka sitä bensiiniä. Siitä maksetaan energiasisältövero, huoltovarmuusmaksu, hiilidioksidivero ja arvonlisävero. Nämä yhdessä yli kaksinkertaistavat polttoaineen hinnan.

Taksilla voisi toki mennä, sen tietää aina että kuinka paljon se maksaa. Se maksaa juuri niin paljon kuin mikä on Valtioneuvoston vuosittain määräämä enimmäishinta. Ei enempää eikä vähempää. Kuka sitä nyt halvemmalla ajaisi, autohan potkittaisiin taksitolpalla kasaan muiden kuskien toimesta.

Mennään sitten autolla kauppaan, hakemaan yksi Euroopan kalleimmista ruokakoreista. Osin tämä johtuu siitä että ruoan hinnassa on hieman veroa, noin kolminkertainen verotus EU:n keskiarvoon nähden, ja ensi vuoden alusta nousevat ainakin alkoholivero, makeisvero sekä virvoitusjuomavero joten ero ei ainakaan kapene. Osaltaan ruoan kalleus johtuu myös siitä että täällä on käytännössä kahden toimijan kartelli. Tästä pitää huolen lobbaus, joka on verovapaata.

Jos jollain ihmeellä vielä jää rahaa yli, niin sitten voisi harkita tuota ulkomaanmatkaa josta voisi ostaa sen alttarikaapin. Yleensä homma kaatuu siihen kun kurkkaa lentolippujen hintoja. Lento itsessään ei olisi pahanhintainen, mutta kun siihen lisätään matkalaukkumaksu, turvatarkastusmaksu, lentokenttämaksu, matkustajamaksu, polttoainemaksu, ja kotimaan lennoilta vielä arvonlisävero niin tulee äkkiä mieleen että josko hakisi sen kaapin Ikeasta. Siellä ei taida mennä kuin arvonlisävero.

Että ei muuta kuin lompakkoa avaamaan, Kimmo. Itsehän olette näitä maksuja meille langettaneet.

Ari Lotvonen

Ja kunhan saatte GPS:n /c:seen. Silloin se vasta laillinen ryöstö alkaakin.

SK Marttila

Unohdit uuden tulokkaan, yleisradioveron.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Jos ei ole perehtynyt tuontiasioihin ja korvamerkannut rahti- ja huolintayhtiötä riittävän tarkasti,
joutuu asiakasnumerosi firman päätteeltä toiselle ja välillä takaisinkin bittivirtana pompoteltavaksi ja jokainen ottaa ansiottoman siivunsa, useita kertoja.

hinta voi pahimmillaan kasvaa kymmenkertaiseksi.

Kuten otsikoitkin, kyseessä on laillinen ryöstö.

Eipä silti, ihan tavallinen vesilaskukin on alkanut enevässä määrin muistuttaa moista, vesi itsessään ei ole kallistunut,
mutta sivukulut -kuten käsittelykulut- ovat enemmän kuin toinen mokoma.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

Kuinka on perusteltavissa, että tällainen, yksityisen poliitikon omaa yksityistä kerskakulutustaan koskeva harmittelu, nostetaan pyörimään US-Puheenvuoron karuselliin? -- Tarkoitan, siis, että onko tarkoitus tosiaan ampua Kiljunen alas viimeiseltäkin vihreältä oksalta asettamalla tällainen todellisuuden- ja suhteellisuudentajuttomuus oikein julkisesti näytille?

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Tekonsa (päätökset, mitä on tehnyt) ymmärtää ehkä parhaiten niin, että ne kävelevät tällä tavoin itseään vastaan.

Oikeaa kysymystä en huomannut kenenkään silti esittävän. Voi olla, etten ole vain huomannut, mutta esitänpä uutena kommenttina itse avaukseen sen kysymyksen.

Käyttäjän leilamustanoja kuva
Leila Mustanoja-Syysmeri

Seppo, minusta tämä karuselliin nosto oli oiva veto. Onhan Kiljunen eurovaaliehdokkaana. Nyt hän saa maailmankäsityksensä, kiinnostuksensa yhteiskunnallisiin asioihin ja intellektuellisuuden tasonsa julkiseen syyniin. Jos joku haluaa äänestää Kiljusen tyyppistä ihmistä, jolle materialistiset ja rahalliset arvot näyttävät olevan ensisijaisia, niin tässä heille ehdokas tarjottimella :)

Tapio Suhonen

Seppo. Tiedät Uuden Suomen karuselligenren. Peruste toimintatapaan on toki arvoitus...
Villi arvaukseni on, että kyseessä ei kuitenkaan ole kiljuhanhen metästys...

Käyttäjän PerttiKari kuva
Pertti Kari

Älä valita Kiljunen!
Sulle junailtiin UMöön poliittinen palkkiohomma erittäin hyvällä palkalla, joka mahdollistaa maailmanmatkailusi jatkumisen. Kaapin ostos ja rahtaus Suomeen sekä huolinta ym kulut olivat pieni osa kyseisen matkasi kuluista.
Kerro mieluummin, mitä hyötyä matkastasi oli meille suomalaisille!

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

No niin, ja mitä asialle aiotaan tehdä?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Minua jaksaa hämästyttää ja kummastuttaa valtaosa yllä olevista kommenteista. Ihan niinkuin kansanedustajat ja varsinkin demuliedustajat olisivat huolintaliikkeissä päättämässä niiden hinnoittelusta. Niin pitkällä meidän demokratiamme ei sentään ole, että se ulottuisi yksityisen firman perimistä hinnoista päättämiseen.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

"Riku Turkia
19.12.2013 14:08
Jo on jätkällä otsaa ruikuttaa! Etkö edes ymmärrä hävetä mokoma demariketku."

Jonkun tason idiotismia esiinttyy tämän ketjun monissa kommenteissa.
Miten helvetissä te voitte kääntää kapitalistisen keinoin toimivan huolintaliikkeen kohtuuttomia hinnoitteluita sosiaalidemokraattisen yhteiskunnan aiheuttamaksi.

Minusta te TE arvoisat väärinarvostelijat olette poliittisen ymmärryksenne tason alapuolella, eli tuossa mielessä typeriä/tyhmiä.

Kyllä tuo huolintaliike noudattaa puhtaan kokoomuslaista VAPAATA markkinataloutta, jos se väkisin puoluepoliittiseksi halutaan vääntää.

"Seppo Oikkonen
20.12.2013 13:23
Kuinka on perusteltavissa, että tällainen, yksityisen poliitikon omaa yksityistä kerskakulutustaan koskeva harmittelu, nostetaan pyörimään US-Puheenvuoron karuselliin? -- Tarkoitan, siis, että onko tarkoitus tosiaan ampua Kiljunen alas viimeiseltäkin vihreältä oksalta asettamalla tällainen todellisuuden- ja suhteellisuudentajuttomuus oikein julkisesti näytille?"

Oikkosen moniselitteisyys on tyypillistä. Mitä hän kommentillaan tarkoittaa: Kiljusen suhteellisuudentajuttomuus vai huolintaliikkeen vastaava.
Jos hän tarkoittaa huolintaliikkeen suhteellisuudentajuttomuutta, siitä + jos hän tarkoittaa Kiljusen vastaavaa, siitä miinus.

Ei huolintaliike kusettanut poliitikko Kiljusta, vaan kaikkia muitakin ihmisiä, jotka sitä kautta tavaraa kuljetuttavat. Kaikkia meitä tuon kapitalistakin kapitalistasempi huolintaliike kusettaa.

...Kyllä jämpti on niin...

Tapio Suhonen

"...Kyllä jämpti on niin..."on perin siikalamainen höpövastaus...
Et aina ymmärrä, mutta ymmärrystä ei voi antaa, vain tietoa...

Käyttäjän JariLehtonen kuva
Jari Lehtonen

Tuo kertonee siitä mihin vapaa markkinatalous voi johtaa. Markkinataloutta puolustetaan sillä, että vapaus johtaa vääjäämättä siihen, että hinnat asettuvat kilpailun myötä alemmalle tasolle kuin ilman kilpailua. Säätelyä pidetään huonona asiana. On huomattava, että taustalla on kuitenkin oletus että kuluttaja voi tehdä ja tekee aina rationaalisia päätöksiä ja että hänellä on käytössään riittävä tieto.

Käytännön elämässä kuitenkaan kansalaisella ei ole käytössään riittävää tietoa, sillä tietoa pitäisi olla valtavasti ja tiedon hankkimiseen käytetty aika huomioiden tulee näissä pienissä bisneksissä halvemmaksi maksaa mitä vaaditaan kuin käyttää aikaa (ja rahaa) asian selvittämiseen.

Tässä tapauksessa kuitenkin lopputuloksena lienee se että suurin osa käytetystä rahoista tuli Suomeen ja pieni osa ulkomaille. Se on kai sitä reilua kauppaa.

Samuli Mikkola

Miten ihmeessä suuri osa kommentoijista luulee, että kansanedustaja Kiljunen olisi ollut päättämässä juuri niistä maksuista, joita hän on maksanut? Joiltain sivuavilta kohdin asia ehkä saattaa tosin näin ollakin, mutta ei minulla ainakaan ole sellaisesta mitään varmaa tietoa. Tyypillistä persulaista mölinää, jossa ei vaivauduta ottamaan asioista selvää, koska SDP ja Kiljunen. Ugh, öyh öyh.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Kansanedustajat säätävät lait. Tuollaisen touhun voi myös säätää laittomaksi.

Tai ainakin osan siitä. Voisi olettaa, että asioita kannattaa aina tutkia.

Kiljunen olisi voinut kirjoittaa, että aikoo tutkia näiden kaikkien eri maksujen mielekkyyttä. Kertoa, että sen pohjalta aikoo tehdä toimenpide-ehdotuksen jne.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

"Kansanedustajat säätävät lait."

Niin, persutkin, ymmärtääkseni.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Elämisen ja evoluution (pätee yritysmaailmaankin) yksi perusehto on, että se pyrkii omalla alueellaan aina kilpailijoistaan eroon ja siten monopoliasemaan lisääntyäkseen vapaasti ja jos se ei onnistu niin sitten tyydytään kartelliin ja voihan sen tehdä globaalistikin.

ensimmäisen toteuttaa yleensä valtio tai liittovaltio tai yk tai... toisen yleensä yritykset keskenään, jopa mm. tapauksissa jossa valtio estää fuusioitumisen kilpailulakiin vedoten,
in the end, where is the difference?

esimerkkejä on tarjolla ainakin Suomen tiestön, juodun viinan ja kertyneiden S-bonuksien määrän verran.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

"Niin makaa kuin petaa". Lainlaatijakin.
Niin tai jos lait laaditaan muille.

Käyttäjän wiljoantero kuva
Antero Manninen

Taitaisi sittenkin olla parempi, että Repo tulisi valituksi uudelleen EU-parlamenttiin!

Johan Kilpi

Hieman nauratti tämä keskustelu. Eipä kannatta varsinkaan demarikansanedustajan alkaa puhua laillisesta ryöstöstä, kun on kyse veroista ja maksuista. Tekee itsestään huvittavan vaikutelman.

Sinänsä opettaista, että kuljetusvälinelogistiikka on johtanut siihen, että tällaisessa tapauksessa lentorahti olisi todennäköisesti ollut halvempi. En tiedä kaapin kokoa, mutta olisi saattanut tulla lisämaksusta jopa samoilla lennoilla. Merirahdissa pienin järkevin kuljettava tavaraerä on merikontti. Tämä johtuu osin myös satamahenkilöstöjen palkoista ja ammattiunioineista. Kaikki, mikä voidaan tehdä ilman ihmiskäsiä, tulee halvemmaksi, vaikka ei aina ekologisemmaksi.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Kehoittaisin tutustumaan kansainvälisiin Incoterm-toimituslausekkeisiin. Niitä on paljon,muyya yleisimmät ovat ex-works, CIF, FOB ja vaikkapa DAF. Jokainen toimitusehto antaa tavaralle oman hinnan sivukuluineen. Jos on sovittu vaikkapa FOB (Free on Board), niin myyhä hoitaa viennin kustanukset ja ostaja tilaa laivan ja hoitaa tuonnin jne.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Maksava asiakas saa itse valita tullausspeditöörinsä. Jos siitä ei ohjeista lähettäjää/rahdinkuljettajaa, niin tavara päätyy rahdinkuljettajan omalle edustajaspeditöörille, joka ei välttämättä yksityishenkilölle tule kertoneeksi, että huolitsijan saa valita. Jos niin tekee, niin silloin rahdinkuljettajan vastaanottajahuolitsija toimii vain välikätenä ja veloittaa pienen luovutuskulumaksun.

Tullauksen voi tehdä myös itse ilman, että maksaa millekään huolitsijalle siitä. Parasta aina sopia lähtöpäässä toimitusehto. Laiskuus tulee usein kalliiksi.

Jotu Karjalainen

Viime vuonna tuli tilattua puolikontillista savustuspuita eikä ne hinnat ollut Kiljusen kokemia...

1 101 Purku- ja verolliset kulut ALV 23 % 1,00 40,00 23 % 40,00
2 102 Satama- ja konttimaksut ALV 0 % ALVL 71 § 1,00 40,00 0 % 40,00
3 103 HUOLINTAKULUT 0% AVL 71§ 1,00 kpl 20,00 0 % 20,00
4 109 Tulliterminaalimaksu 1,00 kpl 10,00 23 % 10,00
5 118 Tietoliikennekulut sähköinen tullaus 1,00 8,00 23 % 8,00
6 105 Tulli ja ALV tullauspäätöksessä 1,00 kpl 448,23 0 % 448,23
7 150 Merirahdit / Petteri Halmari 1,00 718,00 0 % 718,00
Veroton summa 1 284,23
+ alv 23% * 58,00 13,34
+ alv 0% * 1 226,23
Maksettava EUR 1 297,5

puuhalot

Käyttäjän saraskari kuva
Marja Saraskari

Kimmo Kiljunen kiljuu jostakin kaapista samaan aikaan kun suurimmalla osalla suomalaisista ei ole mitään mahdollisuutta hakea yhtään kaappia yhtään mistään kaukomaasta. Suhteellisuudentaju puuttuu täysin.

Mua oikeastaan yllättää tämä avomielisyys, että raha on niin hirmuisen tärkeä asia Kiljusen kaltaiselle poliitikolle. Asia tuli selväksi.

Me muut ihmiset eletään ja kuollaan kun tärkeintä on kaappi.

Martti Laines

Google -haulla "Yangon kiljunen" löytyy ensimmäisenä "Finland to accelerate Myanmar's peace process".

Onneksi Kiljusen ei matkasta sentään tarvinnut itse mitään maksaa. Oli ilo antaa ansiotuloverojani Kiljusen Myanmarin matkaan. Huomaankin heti, että maailma on nyt parempi paikka.

Sinänsä "käsintehdyn buddhalaisen alttarikaapin" kuljetusongelmat ovat hyvin sosiaalidemokraattisia vastoinkäymisiä.

markku palonen

Virkamiesten ja politiikkojen tarkoitus on työllistää vain itsensä ja siksi he keksivät miten se järjestetään.

markku palonen

Minua loukkaa se ,että minun pitää maksaa:
-Oopperasta,vaikka en käy.
-Museoista,vaikka en käy.
-Poliittisista nuoriso kerhoista,vaikka en käy.
-Ulkomaisten pankkien tukemisista,vaikka en käytä.
Lista on loputon ,muuta en jaksa valittaa enempää.

Käyttäjän AkiTernt kuva
Aki Terentjeff

"pieni asiavirhe" korjattu: Jos vielä jää rahaa yli, niin ostetaan auto. Siitä maksetaan (yksi maailman suurimpia) AUTOVERO rekisteröitäessä, ajoneuvovero sekä arvonlisävero. Lisäksi tulee vuosittainen käyttömaksu ja vakuutusmaksut joissa myös verot. Eli näiden verojen jälkeen ei olekkaan mahdollista ostaa enää kuin vanha ruostunut, loppyyn ajetu epäturvallinenn saastuttaja jolla ei tarvitse kolarissa jäädä kitumaan.

Martti Laines

Olisi eri mielenkiintoista lukea Kiljusen vastaus bloginsa kommenttiketjuun. Sosiaalidemokraattina hän lienee, ainakin hänen puolueensa juhlapuheissa ollaan, veroa maksavaa kansaa lähellä. Keskustelemattomuus yhä korostaa useimpien kommentoijien näkemää elitististä maailmankuvaa.

Hra Kiljunen, ole ystävällinen ja esitä vastineesi?

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Onpas kiihottunutta väkeä.

"Jo on jätkällä otsaa ruikuttaa! Etkö edes ymmärrä hävetä mokoma demariketku."

"Kimmo Kiljunen kiljuu jostakin kaapista samaan aikaan kun suurimmalla osalla suomalaisista ei ole mitään mahdollisuutta hakea yhtään kaappia yhtään mistään kaukomaasta. "

"Kuinka on perusteltavissa, että tällainen, yksityisen poliitikon omaa yksityistä kerskakulutustaan koskeva harmittelu, nostetaan pyörimään US-Puheenvuoron karuselliin? -- "

"Mitä sinä Kimmo iniset?"

Mielestäni olisi kiva, jos kommentaattoreilla olisi tolkku. Poliitikot tuntuvat kirjoittelevan tänne aina vain vähemmän, kun vastaanotto on näin "lämmin". Kritisoida pitää, ja laittaa kirjoittaja vastaamaan esittämistään mielipiteistä, mutta tämä keskusteluketju on enimmäkseen hysteriaa.

Martti Laines

Kun Kiljunen, muiden poliitikkojen lailla, on ottanut tehtäväkseen vastata ihmisten talouteen ja arkeen kohdistuvien asioiden päättämisestä, ei voi poimia rusinoita pullasta. Krittikki pitää ottaa vastaan.

Jos kritiikki on vahvaa ja suurin osa on negatiivista, se on merkki epäonnistumisesta. Päätöksissä, viestinnässä - jossain.

Voin toki hyvin kuvitella, että omaan erinomaisuuteensa rakastunut, pienessä piirissä pyörivä, poliitikko alkaa välttämään häntä arvostelevaa kansaa. Mikäli poliitikot välttävät blogikirjoittelua ja erityisesti keskustelua, se on merkki kansalaisten kohtaaman arkielämän ja poliitikoiden näkemän todellisuuden erkanemisesta yhä kauemmaksi toisistaan.

Jokaisella kommentoijalla on varmasti syynsä mielipiteeseensä, myös Sinulla.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Laines kirjoittaa pakosta ottaa kritiikki vastaan. Olen samaa mieltä. Poliitikkojen on kestettävä kritiikkiä, kovaakin. Mutta tarvitseeko heidän olla kaiken kommentoijien pahanolon purkautusmiskanava sellaisissakin asioissa joihin poliitikoilla ei ole sanansijaa?

Meillä yksityiset yritykset hinnoittelevat tuotteensa ihan itse, myös satamahuolitsijat. Sinne eivät pääse poliitikot väliin vaikka haluaisivatkin. Ja jos julkisesti yrittävät niin nämä samaiset nyt Kiljuselle rutisevat ovat välittömästi syyttämässä sosialismista tai stalinismista (ymmärtämättä mistä niissäkään on kyse). Ja joitakuita syytetään ihan ennakkoluulojen pohjalta ilman savuakaan.

"o tempora, o mores" sanoisivat muinaiset latinalaiset Ciceron johdolla jos tälläistä joutuisivat kokemaan.

Käyttäjän vmjunnila kuva
vesa-matti Junnila

En koe olevani kiihottunut, mutta oikeasti tämä Kiljukaula valittaa itse säätämistään maksuista.

Käyttäjän AkiTernt kuva
Aki Terentjeff

Kiljunen on siltä ajalta kun keskusteluja ei ollut mahdollista käydä kansalaisten kanssa, oli vaan kontrolloitu media joka kirjoitti sen mitä puoluejohto speksasi.
Se selittänee Kiljusen turvan tukkiintumisen, ja kertoo ihan riittävästi poliitikon "statuksesta".

Janne Ahvo

Kannattaisiko mieluummin ostaa kaappi kotimaiselta puusepältä, kuin lentää Kiinaan ja rahdata sieltä hyvin mahdollisesti kuukausi sitten valmistettu "antiikkikaappi" Suomeen?

http://www.verkkouutiset.fi/talous/kotimainen_tyo_...

Käyttäjän vmjunnila kuva
vesa-matti Junnila

Ehdottomasti maksut ovat liikaa! Hassua että tarvitaan omakohtainen kokemus asian havaitsemiseksi, olisiko Kimmo kannattanut aikoinaan harkita asioista päättäessäsi miettiä ovatko nämä maksut a) aiheellisia b)kohtuullisia.
Sitä niittää mitä kylvää.

Mika Rautio

Veroilla ja maksuilla on ihmeellinen vaikutus tuotteen loppuhintaan. Itse isännöitsijätöissä olevana huomasin omaa asuntoani myydessäni, että joutuisin tekemään noin 4 tuntia töitä, jos ostaisin 1 tunnin omaa työtäni omasta firmastani. Tein havainnon tilanteessa, jossa laitoin oman asuntoni myyntiin, ja tarvittiin isännöitsijäntodistusta. Sen hinta kaikkine arvonlisäveroineen, liitteineen, tarkistustöineen yms. on 115 euroa.

Jos otetaan laskentaesimerkkiin helppoja lukuja, niin aina kun asiakas maksaa yrityksen kassaan tasan 100 euroa, isännöintiyritys tilittää siitä 24 euroa ALV:nä valtiolle (ALV vähennyksiin ei tule mitään, mitä nyt joskus vähän kopiopaperia yms. toimistotarvikkeita). Sen jälkeen henkilöstökulut sivukuluineen on seuraavaksi suurin kuluerä, noin 85% liikevaihdosta. Ja palkkakuluihin liittyy mm. 23,5% Tyel-maksut ja SOTU-maksu 2,04%, eli toinen neljänneskin asiakkaan satasesta menee pakollisiin maksuihin. Sen jälkeen - kun työntekijälle maksetaan bruttopalkkaa, niin hän maksaa omasta tulotasostaan riippuen tuloveroa, työntekijän Tyel-maksua, työttömyysvakuutusmaksua yms. noin 25% eli kolmas neljännes asiakkaan satasesta meni siinä. Työntekijä saa pitää loput 25 euroa. Ja työntekijän näkövinkkelistä tämä tilanne näyttää juurikin siltä, että jos hän itse ostaa omasta yrityksestään tunnin työtä, hänen on itse tehtävä 4 tuntia töitä, jotta saisi oman yrityksen laskun maksettua.

Ehkä vähän yksinkertaistin laskentamallia tuossa ylläolevassa, mutta totuus menee juurikin näin, jos tehdään tarkistuslaskenta toisella tavalla, eli yrityksen erillisveloitushinta meidän yrityksen kohdalla on 88€/h sis. verot, ja työntekijän tuntipalkka pyörii parinkympin paikkeilla per tunti (työntekijän omasta palkkatasosta riippuen), eli tämä 1 tunnin työn ostaminen 4 tunnin työllä kaava pitää varmuudella paikkaansa.

Herra Kiljusen kokemaa laillista ryöstöä tapahtuu siis joka paikassa ja joka päivä. Omasta mielestäni on vaikeaa ymmärtää, miten juuri työn tekeminen voi olla näin raskaasti verotettua, ihan niin kuin se olisi rikos, joka kovilla fiskaalisilla maksuilla yritetään tehdä kannattamattomaksi, ihan niin kuin ympäristöpäästöihinkin liittyy nykyisin kovat maksut, joilla yritetään ohjata päästötasoja pienemmiksi. Tämä jälkimmäinen esimerkki ympäristöpäästöihin liittyen on ihan järkevä, mutta ensimmäinen esimerkki työn raskaasta verotuksesta on järjetön.

Jarkko Hietala

"Herra Kiljusen kokemaa laillista ryöstöä tapahtuu siis joka paikassa ja joka päivä. Omasta mielestäni on vaikeaa ymmärtää, miten juuri työn tekeminen voi olla näin raskaasti verotettua, ihan niin kuin se olisi rikos"

Asia ei ole ihan näin yksinkertainen. Jos työnverotus olisi pienempi julkiset menot kasvaisivat, koska virkamiesten saama netto osuus palkasta kasvaisi ja he palauttaisivat valtion ja kuntien kassaan pienemmän osuuden bruttopalkastaan.

Ari Lotvonen

Aistin joissakin kommenteissa vahingoniloa,...? eh heh.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

''Aistin joissakin kommenteissa vahingoniloa''

Saattaa näkyä demarien kannatuksessa ensi vaaleissa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset